tisdag 17 januari 2012

Snälla kan någon förklara för mig?

En fundering kring tabata intervaller…Jag var övertygad om att tabata intervaller skulle vara          S J U K T jobbigt så igår kväll på spinning klassen la jag in det som sista moment. Men innan det bad jag deltagarna fundera på vilken av låtarna som var jobbigast den där vi körde med så mycket belastning som vi kunde i takt till musiken i handposition tre i  först 20 sek, 1 minut och sedan 40 sek med vila mellan varje set, sedan hade vi en tung backe i handposition tre och så sista låten med tabata intervaller 8 st 20 sek intervaller med 10 sek vila mellan. Kunderna fick själva välja om de ville stå eller sitta. När jag sedan frågade vilken låt som var jobbigast så svarade näst intill alla första. Gjorde jag fel? Eller har jag missuppfattat tabata, eller så har jag bara med det som en variation i klassen medveten om att det inte är det jobbigaste på passet? Vet du?

7 kommentarer:

  1. Jag har inte testat tabata-intervaller alls, så jag kan tyvärr inte uttala mig.
    Men det ska bli intressant och se vad/om någon annan svarar är.

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen erfarenhet av tabataintervallar som delar i pass faktiskt... men när jag kör dem (hemma) tycker jag att det är just SJUKT jobbigt. Fast inte ALLA förstås. framför allt vissa övningar (burpees, armhävningar, utfallshopp t.ex.) och då främst repetition 6-8... ;)

    SvaraRadera
  3. Jag lägger gärna in tabata i mina spinnklasser. Definitionen av tabata är att det är en form av intervallträning som samtidigt tränar de två ytterligheterna inom konditionsträning; aerob (uthållig) och anaerob (högintensiv och explosiv). Normalt är det svårt att påverka båda systemen samtidigt eftersom aerob träning brukar pågå under en längre tid för att öka uthållighet, medan anaerob träning är så pass krävande att man inte kan hålla intensiteten speciellt länge. Genom en perfekt avvägning mellan arbete och vila utarbetades Tabata-intervallen; en intensiv träning på totalt 4 minuter som både ökade den uthålliga och explosiva kapaciteten.

    Vad som är tuffast och jobbigast handlar i slutändan om hur mckt man tar ut sig. Jag gissar att dina spinndeltagare hann helt enkelt inte med växlingarna och troligtvis var det kvar i vilan när jobbet startade. 10 sek går ruggit fort och man hinner inte kommma ner något vidare i puls eller hinner tappa av motstånd heller. Därför blir dessa 4 minuter galet tuffa.
    Hoppas det var till hjälp.

    SvaraRadera
  4. Spännande läsning ovan. Spinning är underbart!

    Angående utbildningen jag ska gå så är det 7.5 poäng och på distans. Du kan absolut göra det som föräldrarledig. Jag har gjort det samtidigt som jag arbetat, fotat och kört pass på gymmet. Allt går om man vill och det är en superbra utbildning. Kolla jönköpings universitet, distans.

    SvaraRadera
  5. Spännande att kalla det tabata i spinning (ist för intervall) o jag håller med föregågna talare, dom tog väl inte ut sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de gjorde väl inte det, eller så var det FÖR snabba växlingar mellan så att man inte hann ta ut sig... ska fila lite på upplägget!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...