torsdag 5 mars 2015

Frukostbröd med linfrö

Enkla och goda recept på bröd kan man aldrig få för många av, så här kommer ytterligare ett.


Detta behöver du; ca 10 st 
Jag brukar alltid göra dubbel sats, men delar den alltid i två bunkar.

Ca 12 dl vetemjöl special
2 dl krossat linfrö
Ca 4-5 dl lättyoghurt
1/2 dl olivolja
1 tsk salt
1 tsk socker
50 g jäst
1-2 dl russin ( går att utesluta)

Gör såhär;
1. Rör ut jästen i 1 dl ljummet vatten. 
2. Tillsätt olivolja, linfrö, russin, salt, socker, yoghurt och mjöl.
3. Knåda degen ordentligt och länge, använd gärna degblandare.
4. Låt jäsa i 1 h
5. Forma till runda bullar och grädda i mitten av ugnen i ca 7 min eller tills de fått fin färg i 225 c



6 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Dessa ska jag nog testa, ser ut som något de skulle gilla här hemma.
    Ha en fin fredag!!
    Kram :)

    SvaraRadera
  2. Jag som är en riktigt bröd-oholic! Mmm så
    Gott
    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Har nästan allt hemma, så det skall jag prova.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Tack för det, mumsigt gott :)
    Kram Pia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...